بیشتر بخوانید علائم خرابی گیربکس چیست؟ (9)

فهرست مطالب

این قطعه معمولاً بین پیشرانه و چرخها نصب میشود و از چندین چرخدنده، شفت و یاتاقان تشکیل شده است. گیربکسهای دستی معمولاً ۴، ۵ و بهندرت ۶ سرعته است. وجود این چرخ دندهها در تمام انواع گیربکس ثابت است اما نوع و تعداد آنها تغییر میکند. و دور بهینه موتور خودرو 2500 تا 3500 دور بر دقیقه می باشد و علت بهینه بودن این تعداد دور برای حرکت خودرو ، ماهیت ذاتی موتور اتومبیل ها می باشد. به تعداد هر میل ماهک یک ماهک در گیربکس کارآیی دارد. هرچقدر خودرویی برای به حرکت درآمدن نیاز به قدرت بیشتری داشته باشد ، نسبت انتقال دنده یک آن را ، عدد بزرگتری قرار می دهند؛ برای مثال هرچقدر خودرو ، سنگین تر باشد برای به حرکت درآمدن نیاز به قدرت بیشتری داشته و در نتیجه نسبت انتقال دنده یک آن را عدد بزرگتری قرار می دهند؛ همچنین خودروهایی که برای حمل بار طراحی شده اند ، خودروهایی که برای حرکت در مناطق سنگلاخی و صعب العبور طراحی شده اند نیز باید با نسبت انتقال بیشتری به حرکت دربیایند. از طرف دیگر، ایرانخودرو در تارا از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ نامآشنا و محبوب خود یعنی استفاده کرده که با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، حالا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که کمی نسبت به نسخهٔ قبلی بیشتر است.


خودرو دنا پلاس این روغن برای گیربکسهای موتورسیکلتها نیز مورد استفاده قرار گرفته و تعویض دنده در آنها را هم روانتر میکند. این قطعه از نفوذ ذرات گرد و غبار به یاتاقانها و روغن داخل آنها حفاظت میکند. روی این محور نیز چرخ دندههای مختلفی تعبیه شده است اما نه به صورت یکپارچه. این قطعه بر روی قطعهای به نام توپی رفت و برگشت میکند. حرکت ماهک وابسته به حرکت میل ماهک است که توسط دستهدنده ایجاد میشود. گیربکسها به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم میشود و این روزها جعبه دندههای اتوماتیک محبوبتر است. جعبه دنده ترتیبی امروزه در خودروها منسوخ شده اما در موتورسیکلتها هنوز هم در حال استفاده است و به دندهها به ترتیب باید تعویض شوند و برای مثال نمیتوان از دنده 1 به دنده 3 تعویض دنده کرد. قرار بود در ابتدا شاهین از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری شانزده سوپاپ برلیانس استفاده کند اما بازگشت تحریمها همهٔ برنامههای سایپا را به هم ریخت و این شرکت مجبور شد برای نیرو بخشیدن به سدان جدید خود سراغ همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا رفته و آن را به توربوشارژر مجهز کند.  &; ​​!


در طراحی کابین تارا، از الگوی اصلی این ماشین یعنی پژو ۳۰۱ بهرهبرداری شده و به همین دلایل ایراد بزرگ آن خودرو را نیز میتوان در تارا دید. چرخ دندههای روی این شافت اندازههای متفاوتی دارند. این محور نیز چرخ دندههای متعددی دارد که برخلاف شافت واسط بهطور یکپارچه نیست. برای تغییر گیربکس خودرو از نوع دستی به نوع اتوماتیک از جعبه دندههای استفاده میشود. ساختار آنها شبیه به گیربکسهای دستی معمولی است اما با استفاده از دو جعبه دنده مستقل که هر یک به سیستم کلاچ جداگانه مستقل خود مرتبط هستند. به جز برخی ایرادات کوچک که در طرح چراغهای عقب شاهین بهویژه قسمت مثلثی شکل روی درب صندوق دیده میشود، نمیتوان ایراد چندانی به ظاهر این خودرو ملی وارد دانست. به همین دلیل، هرچند شاهین در قیاس با خودروهای مدرن جهانی حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما باید آن را یکی از زیباترین و متناسبترین خودروهای داخلی دانست. همانطور که به حرکت درآوردن موتور ، انرژی زیادی می طلبد ، افزایش دور موتور نیز نیازمند انرژی زیادی می باشد.


روغن موتور خودرو

هنگامی که با دنده 5 حرکت می کنیم ، نسبت انتقال در کمترین مقدار ممکن قرار دارد ، در بیشتر خودرو ها نسبت انتقال دنده 5 ، کمتر از یک می باشد. همچنین کیفیت داخلی شاهین هم اصلاً تعریفی نداشته و فقط کمی از مدلهای ارزانتر ساینا و کوییک بهتر است؛ بنابراین، بهطورکلی سایپا در کابین شاهین بسیار کمکاری کرده و به همین دلیل است که نسخه کراس این خودرو یعنی آریا قرار است با داشبورد نرم ارائه شود. همانطور که در بحث نسبت انتقال توضیح داده شد ، هرچقدر نسبت انتقال بیشتر باشد ، سرعت خروجی نسبت به سرعت ورودی کمتر است و از طرف دیگر این کاهش سرعت باعث افزایش قدرت می شود ، یعنی با افزایش نسبت انتقال ، قدرت خروجی نسبت به ورودی بیشتر می رونمایی از ریرا اولین خودروی صد درصد ملی – آکادمی مالی مسعود شود. وظیفه سوم جعبه دنده یا گیربکس خودرو تعیین جهت خودرو به سمت عقب و جلو و کنترل آن است و در برخی مواقع به دلیل زیاد شدن سرعت، از قدرت حرکت معکوس برای کاهش سرعت و لیز خوردن خودرو توسط گیربکس این کار انجام میشود. هر خودرویی برای اینکه بتواند حرکت نماید نیاز به نیروی موتور و سیستم انتقال قدرت از موتور به محور چرخها دارد که این وظیفه بر عهده گیربکس خودرو است نیروی تولیدی از پیشرانه به سمت محورها به صورت پیوسته باید منتقل شود که به سه قطعه مربوط میشود گیربکس خودرو یا جعبه دنده، کلاچ و دیفرانسیل بار انتقالی از پیشرانه به چرخها را بر عهده دارند که در این مطلب به صورت اختصاصی به بررسی گیربکس خودرو یا جعبه دنده میپردازیم با ما تا انتها همراه شوید.