مقایسه بنز کلاس S و هیوندا سنتنیال سدان های لوکس (3)

مرسدس نسل چهارم این خودرو را در 11 ستامبر 2018 یعنی ماه قبل به بازارهای جهان ارائه کرد. خودروهای چینی چندین سال است که در جهان بازارهای ثابتی برای خود دست و پا کردهاند و در این میان، کمپانی چری، هفتمین تولید کننده برتر خودرو در چین است. طراح با جسارت بسیار زیادی یک ظاهر پیشرفته و مدرن برای این خودرو ساخته است که در استقبال از طرحهای خرید فیدلیتی بسیار تاثیر گذاشته است. برای خرید اقساطی محصولات سایپا به شناسنامه، کارت ملی، برگه سخا، کد ثنا و گردش حساب بانکی احتیاج دارید. برای شتابگیری انتظار میرود که خودروی جک با توجه به موتور حجیمتر، گشتاور بالاتر و گیربکس دوکلاچه بتواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به خودروی هایما توربو داشته باشد، اما پس از انجام تست تجربی شتاب توسط خودروبانک، نتیجه با آنچه که در ذهن داشتیم مقداری متفاوت رقم خورد و برتری شتاب جک نسبت به خودروی هایما توربو به قدری اندک بود که نتوانستیم این پیروزی را به عنوان یک عامل تاثیرگذار و یک برگ برنده در انتخاب مشتریان معرفی کنیم. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دندههای اتوماتیک مضر است.


خودرو فیدلیتی

برای مثال جعبه دنده خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد که از سادهترین گیربکسهای اتوماتیک به شمار میرود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ تای آن در معرض خرابی است. برخی خودروهای اسپرت که از جعبه دندهی اتوماتیک استفاده میکنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره میبرند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیریهای ناگهانی به راننده خواهند داد. این عمل در خودروهای دندهای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر میشود. شاخص برای موتورهای دیزلی با حرف شروع میشود. چرا که دما و شرایط کاری موتورهای دیزلی با بنزینی متفاوت است. این محصول تنها یک بار با نام در نمایشگاه خودرو بین المللی نیویورک در سال 2001 میلادی به منظور سنجش طبع مشتران آمریکایی به نمایش درآمد اما تقریبا جایی جز بازار داخلی کره به فروش نرسید. اگرچه هیوندای ادعا کرده بود که این خودرو را به منظور رقابت با مرسدس بنز کلاس اس و بی ام و سری 7 طراحی کرده است اما در حقیقت رقابت این خودرو در بازار داخلی کره و با رقیب هموطن خود یعنی سانگ یانگ چِرمن (سوار بر پلتفرم اس کلاس ) بود. یکی از نقشهای روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار است.


همانطور که میدانید روغن موتور هم در انواع خودرو بسیار مهم است و روغن گیربکس یا واسکازین نیز به همان اندازه بسیار مهم است. در ذهن داشته باشید که سنتنیال تلاش مستقیم هیوندای به عنوان خودروساز اقتصادی کرهای است که به منظور ارائه محصولی لوکس در رده بنز و بی ام و آن هم پیش از پیدایش برند جنسیس انجام گرفته شده است. اما این هم بی انصافی است که بخواهیم دنا را همان 405 بزک شده بدانیم چراکه این محصول در طول این سالها بارها مورد بازنگری فنی و مهندسی قرار گرفته و از نظر ایمنی و کارایی دست خوش اصلاحات اساسی شده است. همچنین از یک سو ماهک در یکی از این شیارها قرار گرفته و موجب حرکت آن میشود .و از جهت دیگر در برنجی و یاتاقان در شیار دیگر آن قرار میگیرد. ولی سوالی که مطرح میشود اینکه آیا این بزرگترین اختراع تاریخ خودرو میتواند ایمنی کاملی را برای راننده به ارمغان بیاورد؟ تعویض دنده دستی اما هرچند در خودروهای اسپرت میتواند لذتبخش باشد ولی در رانندگیهای روزمره خصوصاً در شهرهای شلوغ و پرترافیک به دلیل کلاچ گرفتنهای متعدد خستهکننده خواهد بود. هر دوی این خودروها از نظر ایمنی نمره خوبی میگیرند؛ ولی شاهین طراحی ظاهری هماهنگتری دارد و از توربو شارژر استفاده میکند و گشتاور بالاتری دارد.


خودرو دنا پلاس این خودرو دارای گیربکس 8 سرعته است و بسته به موتور می توان آن را با چهار چرخ محرک عقب یا x-drive پیکربندی کرد. به لطف ایمنی بالایی که این اختراع برای خودروها به ارمغان آورد، میتوان با جرات گفت که گیربکس اتومات، فصلی جدید توانست در دفتر صنعت خودرو بگشاید. این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو باعث فشار مضاعف به شیر برقیهای گیربکس خواهد شد. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربکس آشنایی با محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران – آکادمی مالی مسعود فشار وارد میکند. در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابانهای کمعرض یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت به یا برعکس تغییر وضعیت دهید. سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمزهایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. در بازار کشورمان اما اکثر خودروهای داخلی با گیربکس دستی ارائه میشوند و مدلهای اتوماتیک کمتر بوده و قیمت بالاتری هم دارند. خودروهای اتوماتیک در راستای ارائه خدمات بهتر به افراد و مصرف سوخت کمتر به عنوان بهترین اختراعی است که بشر در صنعت خودرو انجام داده. به طور کل گیربکسهای اتوماتیک برای خودروهای شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی میشوند و مناسب برای شتابگیریهای ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند.​​&;​​!